Al-Aqsho Ma Anta Wahid !!!



Ketika Sultan Abdul Hamid-2 diberi rasuah supaya menjual kota Palestine kepada yahudi dan membenarkan pemerintahan yahudi sendiri di bawah Khalifah Othmaniyah. Sultan Abdul Hamid menolak tawaran Yahudi ini dan menentang rancangan mereka. Baginda telah menulis suratnya kepada Herzl (Pemimpin Pertubuhan Zionis Antarabangsa) yang di antaranya berbunyi:

"Aku menasihatinya supaya tidak meneruskan usaha sia-sia ini. Aku tidak mampu untuk men jual walau sekakipun tanah Palestine ini kerana ianya bukan milikku tetapi milik rakyatku. Rakyatku membina dan mempertahankan empayar ini dengan jihad dan darah, dan kita akan mempertahankanya sehingga ketitisan darah terakhir. Biarlah orang Yahudi menyimpan kem- bali duit mereka. Sekiranya empayar ini berpecah mereka mungkin akan mendapat bumi Palestin ini secara percuma. Tetapi perpisahan ini hanya akan terjadi di atas jasad kami yang telah mati dan kami tidak akan membiarkan ini terjadi walau dengan apa cara sekalipun."

Kami tak pernah tahu... Berapa banyak darah harus tertumpah untuk membebaskanmu... Yang kami tahu hanyalah belum setapakpun langkah dan kami belum beranjak dari sini... kami tak pernah tahu... Akankah Allah menyerahkan amanah ini dengan segala keterbatasan kami... Yang kami yakin adalah kuatkan tekad bersihkan hati terus berbuat sejauh jangkauan tangan.. Allahuakbar

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Al-Aqsho Ma Anta Wahid !!!"

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails